Speciální režim pro úkony ve správních řízení v době vyhlášeného nouzového stavu

Správní orgány mohou na základě doporučení Ministerstva vnitra účastníkům správních řízení, resp. dotčeným osobám, prominout zmeškání úkonu, kdy úkon (např. odvolání, vyjádření účastníka řízení, doplnění podkladů) nemohl být v době vyhlášeného nouzového stavu proveden v určité lhůtě (§ 41 správního řádu). Možnost prominout lhůtu se bude vztahovat na úkony s povinnou lhůtou v době od 12. března 2020 do zrušení nouzového stavu.

Půjde zejména o případy, kdy úkon vyžaduje osobní účast u správního orgánu či např. osobní podání na poště. Lhůty pro tyto úkony mohou být na základě žádosti prominuty, a to následujícím způsobem: po skončení doby trvání nouzového stavu poběží účastníkům řízení 15ti denní lhůta pro požádání o prominutí zmeškání úkonu, současně ale musí být příslušný úkon realizován. Jako praktický příklad lze uvést: účastník řízení nedoplní podklady ve stanovené lhůtě, neboť by to vyžadovalo osobní podání na poště. Účastník řízení do 15 dnů od skončení nouzového stavu odešle správnímu orgánu podání, jímž požádá o prominutí zmeškání úkonu z důvodů nemožnosti osobního předání podkladů na poštu v době nouzového stavu, a současně v tomto podání předloží požadované podklady. Správní orgán bez dalšího usnesení rozhodne o prominutí zmeškání úkonu.

Má-li účastník řízení k dispozici datovou schránku a daný úkon mohl učinit ve stanovené lhůtě, samotné vyhlášení nouzového stavu nebude důvodem pro prominutí zmeškání úkonu. Je tedy na účastníkovi řízení, aby svou žádost o prominutí řádně odůvodnil.

Po dobu nouzového stavu lze odesílat poštovní datové zprávy bezplatně pomocí datové schránky

Na základě usnesení vlády ze dne 23. března 2020 č. 275 lze s účinností od 24. března 2020 od 00:00 hod. po dobu trvání nouzového stavu mohou aktuálně všichni uživatelé datových schránek odesílat poštovní datové zprávy mezi sebou bezplatně a nemusí tak se zásilkami, které by jinak chtěli poslat formou běžného nebo doporučeného dopisu, chodit na pobočky České pošty.

Stanovisko Technické inspekce České republiky k prokazování odborné způsobilosti Osvědčením v době nouzového stavu

Prokazování odborné způsobilosti podle zákona č. 174/1968 Sb., § 6, odst 1) písm. d.
Za účelem omezení pohybu osob ze zdravotních důvodů Technická inspekce České republiky, organizace státního odborného dozoru, při provádění dozoru nad bezpečností vyhrazených technických zařízení podle zákona č. 174/1968 Sb., upravuje režim vydávání Osvědčení vydávaných podle §6, odst 1) písm. d). takto: Osoby, jimž skončila platnost osvědčení během nouzového stavu, mohou na území České republiky vykonávat činnosti v příslušném rozsahu tohoto osvědčení, a to po dobu trvání nouzového stavu.

TIČR ode dne 23.3. 2020 pozastavuje vydávání osvědčení a přijímání žádostí o přezkoušení.
K obnovení činnosti dojde bezodkladně po skončení nouzového stavu.

Související články